Friday, April 5, 2013



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang saya kasihi sekalian. Pada kali ini saya ingin berkongsi satu situasi yang semua orang tidak mahu berlaku kepada diri mereka. Situasi yang saya maksudkan ialah kejadian ragut. Kejaian ragut ini semakin meningkat dari hari ke hari dan sekarang berada pada tahap yang membimbangkan.
Hari ini semasa saya berada di bilik kuliah, saya dan kawan-kawan sempat berkongsi cerita berkenaan pengalaman hidup mereka. Salah seorang kawan saya, iaitu Syarifah telah berkongsi pengalamannya diragut ketika sedang menutup pintu pagar rumahnya ketika mahu keluar untuk ke kuliah. Sungguh saya tidak menyangka kejadian tersebut berlaku kepada rakan saya sendiri. Memang kejadian ragut ini semakin berleluasa dan patut diambil tindakan oleh pihak berkuasa tempatan.
Pada pandangan saya, manusia pada masa ini tidak lagi mengamalkan nilai-nilai positif dalam kehidupan mereka. Mereka banyak melakukan jenayah dan perkara yang tidak baik untuk terus hidup. Seperti situasi di atas, segelintir manusia mengambil jalan mudah untuk mendapatkan wang dengan melakukan jenayah ragut.
Mereka tidak lagi mempedulikan orang lain, apa yang penting bagi mereka ialah mendapatkan duit walau dengan apa cara sekalipun. Walau bagaimanapun, saya juga berharap agar pihak berkuasa seperti polis dapat mengambil tindakan yang sewajarkan bagi membendung kegiatan jenayah sebegini agar masyarakat lain tidak menjadi mangsa di samping mengurangkan kadar jenayah di negara ini.
Cadangan saya ialah hukuman yag sangat berat harus dikenakan kepada penjenayah yang terlibat dengan kegiatan ini supaya kejadian ini tidak berulang dan memberi peringatan kepada orang ramai yang mahu melakukan jenayah ini. Saya berharap saya dijauhkan daripada perkara seperti ini. Dengan izin-Nya. Sekian sahaja perkongsian saya buat kali ini. Terima kasih kerana sudi membaca paparan di blog “Bicara Qalbu”.

No comments:

Post a Comment