Tuesday, April 2, 2013



بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blogku. Baiklah pada hari ini, saya ingin berkongsi satu kisah yang diceritakan oleh seorang ustaz yang berasal dari Thailand. Menurut cerita ustaz ini, pada masa dahulu bahasa Melayu merupakan salah satu bahasa yang berpengaruh besar dan sangat meluas di Siam.
 Selepas Tanah Melayu mengecapi kemerdekaan, ustaz tersebut sangat bangga kerana melihat bahasa Melayu telah diangkat menjadi bahasa kebangsaan negara Malaysia. Begitu juga dengan di Indonesia dan Singapura. Bahasa Melayu masih lagi diangkat dan masih lagi diktiraf. Kini, apa yang menyedihkannya, bahasa Melayu tidak lagi diktiraf di Thailand, malahan bahasa Melayu dianggap bahasa asing dan tidak diterima di Thailand.
Perkara yang lebih teruk lagi, sekolah-sekolah yang bahasa Melayu turut dihapuskan. Bagi melindungi bahasa Melayu, sekolah-sekolah tersebut diubah menjadi sekolah agama tetapi sebenarnya masih menggunakan bahasa Melayu.
Begitulah cerita ustaz itu. Saya yang mendengar cerita tersebut mula terfikir, bagaimanalah keadaan di Malaysia pada masa depan? Adakah dalam masa 50 tahun lagi, warga Kuala Lumpur akan menangis jika mendengar bahasa Melayu? Adakah sudah cukup patriotikkah rakyat Malaysia ini? Sama-samalah kita renungkan.
Sekian saja bingkisan cerita saya pada kali ini. Semoga membuka pandangan yang luas kepada anda semua. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment