Wednesday, April 3, 2013



بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blogku.
Pada malam ini, saya ingin berkongsi sebuah situasi. Saya agak jarang untuk mendengar radio tetapi usai mengemas rumah, saya duduk bersantai sambil mendengar radio. Penat juga saya mendengar celoteh penyampai radio Hot Fm yang sibuk membualkan isu berkenaan alam sekitar.
Ternyata tahap kesedaran  rakyat Malaysia berkenaan kepentingan menjaga alam sekitar berada pada tahap yang rendah sekali. Manusia alpa dengan keindahan alam yang harus dijaga sehinggakan  alam sekitar megalami kepupusan dari segi flora dan faunanya. Apa yang menarik, penyampai radio tersebut mengkritik hebat golongan manusia yang kejam terhadap alam sekitar sambil menyelitkan unsur lelucon agar tidak menyinggung mana-mana pihak. Saya tertarik dengan gaya penyampaiannya yang tersendiri namun mesej yang ingin disampaikan amat terkesan di dalam hati.
Pada pendapat saya, gaya penyampai radio yang bijak menyampaikan sesuatu maklumat sambil menyelitkan unsur gurauan mampu menarik minat pendengar dibandingkan dengan membaca majalah, surat khabar dan buku ilmiah. Boleh dikatakan percakapan atau cara berkomunikasi yang baik boleh mempengaruhi minda dan tingkah laku seseorang. Penyampai radio terebut tidak lain dan tidak bukan ialah Farah Fauzana.
 Dengan cara penyampaiannya, mesej yang disampaikannya amat berhemah dan tidak menyingung perasaan pendengar. Maka, kita sebagai pendengar juga boleh mengambil contoh yang baik dengan mengaplikasikan cara Fara Fauzana menyampaikan mesej tersebut. Tidak salah meniru tindakannya asalkan memenuhi norma-norma yang betul sebagai individu yang hidup bermasyarakat.
Sekian sahaja untuk malam ini. Selamat malam.

No comments:

Post a Comment